Mindfulness

Mindfulness

Life only unfolds in moments. The healing power of mindfulness lies in living each of those moments as fully as we can, accepting it as it is as we open to what comes next - in the next moment of now

Jon Kabat-Zinn

Het is Nu

Het is Nu

Meditaties

Als je wilt kennismaken met mindfulness, of als  ondersteuning van je mindfulnessbeoefening kan je gebruik maken van de volgende meditaties van Irena Veringa:

BEHULPZAME MINDSETS 

SPIRITUEEL HART

ADEMRUIMTE VOOR ZWANGEREN 

Bewustzijn ontwikkelen

Mindfulness is het vermogen om zonder oordeel en reactiviteit bewust te zijn van wat er in het nu is. Mindfulnesstraining is een aandachtstraining waarin o.a. de kwaliteit van aandacht getraind wordt. Hierdoor ontwikkelt men meer kalmte, vriendelijkheid en veerkracht. Deze aandachtstraining is zeer geschikt voor angst, somberheid, stress of pijnklachten.

PODCAST Irena Veringa over Mindfulness in de geboortezorg

Tijdens mindfulness meditaties wordt  er aandacht geven aan alle ervaringen in het huidige moment, zonder deze te veroordelen en automatisch op ze te reageren. Door het beoefennen van mindfulness kunnen we steeds meer zien wat er echt is. Waardoor het bewustzijn van onszelf en de wereld om ons heen beter wordt ontwikkeld.  Wat maakt dat de automatische piloot van allerlei processen van het denken en doen doorbroken kan worden. Op deze manier ontstaat ruimte en kalmte om bewuste keuzes te maken in het moment.  Hierdoor ga je elk moment van jouw kostbare leven mindful beleven.

Iedereen kan mindful zijn omdat het een universeel vermogen is van ieder mens
Mindfulness heeft haar oorsprong in het Boeddhisme

Mindfulness wordt al meer dan 2000 jaar binnen de boeddhistische tradities onderwezen. Volgens de Boeddhistische leer zou het trainen van aandacht en het ontwikkelen van opmerkzaamheid voor interne en externe gebeurtenissen het menszijn verrijken. 

Boeddhistische leer vertaald naar Westerse maatstaven

Jon Kabat-Zinn, een Amerikaanse moleculair-bioloog, heeft deze Boeddhistische leer vertaald naar Westerse maatstaven. Hij is de grondlegger van mindfulness. Zijn inspiratiebron om mindfulness in de Westerse samenleving te introduceren was de chronische pijn van patiënten uit een ziekenhuis waar hij werkte. Deze patiënten waren medisch gezien helemaal uitbehandeld en moesten leven zonder enig vooruitzicht op verbetering. Ze moesten maar met hun lijden leren omgaan. Jon Kabat-Zinn heeft in hetzelfde ziekenhuis voor deze mensen mindfulness meditaties aangeboden. Eind jaren zeventig opende hij de Stress Reduction Clinic in hetzelfde ziekenhuis. Zijn mindfulness praktijken bleken succesvol. Patiënten met verschillende achtergronden en aandoeningen bleken baat te hebben bij deze benadering van hun fysiek en mentaal lijden. Op deze manier ontstond het wereldwijd bekende en wetenschappelijk goed onderzochte Mindfulness Based Stress Reduction (MBSR) programma.

Later ontwikkelden Engelse psychologen (Zindel Segal, Mark Williams en John Teasdale) een variant op deze training waarbij elementen van cognitieve gedragstherapie zijn ingebouwd. Dit programma heet Mindfulness Based Cognitieve Therapie (MBCT).

Wetenschappelijk onderzoek

Mindfulness is inmiddels al zo een beetje mainstream geworden. Alleen al in 2019 zijn in een wetenschappelijk bibliotheek bijna 47 000 artikelen en boeken over mindfulness te vinden!

 Op mindfulness-gebaseerde trainingen zoals MBSR en MBCT worden steeds vaker in de behandeling van psychische en lichamelijke klachten in verschillende populaties toegepast. Inmiddels zijn er talloze studies uitgevoerd, die de positieve effecten van deze programma’s op reductie van o.a. angst en stress en afname van pijn laten zien. Onlangs zijn in Nederland trainingen voor mindful ouderschap voor ouders met opvoedingsstress ontwikkeld zoals Mindful Parenting van Susan Bögels en Mindful met je Baby van Eva Potharst en wetenschappelijk geëvalueerd. Studies naar deze trainingen lieten afname van stress en psychische kwetsbarheden bij ouders zien. Recent is een wetenschappelijk onderzoek verricht naar de effecten van mindfulness op angst-afname bij zwangere vrouwen  en stress bij moeders met baby’s .